woensdag 24 september 2008

Hands on: Panasonic Lumix G1

Belangrijkste publiekstrekker bij de Panasonic-stand op de Photokina is ongetwijfeld de nieuwe, compacte Lumix G1-camera. De eerste camera gebaseerd op het Micro Four Thirds systeem belooft wat. De techniek maakt dankzij het ontbreken van een spiegel kleine camera's mogelijk dan we van 'traditionele' spiegelreflexen gewend zijn. Terwijl de beeldkwaliteit volgens de fabrikanten nauwelijks onderdoet en de objectieven 'gewoon' verwisselbaar zijn.

Op de Panasonic-stand was ik in de gelegenheid deze camera even uit te proberen. En het moet gezegd: het kleine cameraatje werkte heerlijk. Ondanks de kleine afmetingen ligt het prima in de hand, ook in mijn grote mannenhanden. En dat was precies waar ik voor vreesde, want hoe kon in hemelsnaam een camera met nog kleinere afmetingen dan bijvoorbeelde de Canon 1000D nou ooit nog fatsoenlijk vast te houden zijn? De autofocus werkte razendsnel en een groot pluspunt is de uitstekende viewfinder die je van vrijwel alle belangrijke informatie voorziet. De menu's waren helder en overzichtelijk, zodat ik vrijwel meteen met de camera aan de slag kon. Vooruit, één klein minpuntje: het kantelbare lcd-schermpje liet zich wat stroef in- en uitklappen.

Helaas was het schieten van testsamples nog niet toegestaan, aangezien het om pre-productiemodellen ging. Toch jammer, want ik ben erg benieuwd naar de beeldkwaliteit. Nog maar even wachten op de officiële review-exemplaren dus.
PS. Lees ook onze preview van deze camera.



Ik was duidelijk niet de enige die de Lumix G1
even in zijn handen wilde hebben.

Geen opmerkingen: