maandag 22 september 2008

De beurs van....

Terwijl de rails van het baanvak naar Schiphol met een dikke 120 kilometer per uur onder me voorbijraast, zit ik in mijn hoofd al op de Photokina. Wat zal deze editie centraal staan? Wordt het de beurs van Grote Aankondigingen? Wie weet waar de grote fabrikanten nog mee op de proppen komen.

Wat mij betreft is fullframe dè trend van dit moment in de fotografiewereld voor consumenten en prosumers. De recentelijke introducties van de Nikon D700, Sony Alpha900 en Canon 5D Mark II, drie geweldige camera's, zijn daarvan het bewijs. Niet zo gek dat fullframe een 'musthave' aan het worden is - het woord alleen al doet je watertanden. Twee lettergrepen, keer een F, en dan ook nog 'full' in het woord. Het rolt lekkerder in je mond dan een Belgische praline en heeft een magischere bijklank dan alle Harry Potter-spreuken bij elkaar. En dan de opgesloten betekenis in het woord: slechts deze is 'full'; alles wat daaronder komt is eigenlijk minderwaardig, half af. En dat is eigenlijk ook zo, als je kijkt naar de geschiedenis van de fotografie. Als je dat woord hoort, kún je als rechtgeaarde fotograaf niet anders dan watertanden. Dat moet je hebben. Een staaltje woordkunst met een overredingskracht van heb ik me jou daar.

Ach, en anders is er nog altijd die magische persconferentie op woensdag. Van Microsoft, maar samen met Apple, Adobe, Canon, Nikon én Sony. Toch niet de kleinste jongens. Dat zal vast niet gaan over een opvolger van een lullig beeldbestandsformaat dat toch niemand gebruikt. Nee, natuurlijk staan we aan de vooravond van iets groots. Dat moet ook wel; als zulke fabrikanten de handen ineen slaan, is dat een garantie voor een revolutie. Ik zie het al voor me: een nieuw type fullframe (hmm.. heerlijk. Alleen het tikken van dit woord geeft al een bevredigend gevoel) -camera die automatisch een subtiel Windows Vista-vensters om je foto's plaatst, voorzien is van een ingebouwde iPod en beschikt over een afgeslankte versie van Photoshop CS4 als onderdeel van de firmware. Inclusief de mogelijkheid foto's direct weg te schrijven naar een BluRay-schijf.

Het belooft nog wat, de Photokina 2008. Ik ben er in ieder geval klaar voor.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

ja een test

Anoniem zei

full frame - inderdaad het is een magisch woord , ook voor mij. Maar wellicht kunnen jullie als Digifotopro eens uitleggen waarom ik ertoe over zou moeten stappen. Het klinkt mij nu al als muziek in den oren.
Wat betreft de persmeeting van de faboulous six , ik ben zeer benieuwd maar hoop niet dat het apparaat welke u schetst eruit gaat komen. Ik ben namelijk een Apple voorstander...
Ik wens u succes op de Photokina en zal proberen uw berichtgeving te volgen.

Raymond zei

Beste Knivaha,

in de komende editie van DIGIFOTO Pro (verschijnt begin november) zullen we alles vertellen over fullframe-fotografie!

MVG